Seuraava vaihe on kasvuvaihe, jolloin tuotteen myynti kasvaa. Tässä vaiheessa on tärkeää keskittyä tuomaan tuotteen erityisominaisuuksia esiin ja saamaan se erilleen kilpailijoista, jotta kasvu voi jatkua. Seuraava vaihe on kypsyysvaihe, jossa tuotetta myydään sen suurimmalla luvulla. Markkinointi ja mainonta ei enää ole niin suurta mutta tuotetta voidaan markkinoida uusilla pakkauksilla tai muilla promootioilla.
Viimeiseksi tulee laskuvaihe, joka saavutetaan kun tuotteen myynti lähtee laskemaan. Tuotteen myyntiä saatetaan piristää alennuksilla tai muilla kampanjoilla. Silloin voidaan tuotteelle saada vielä uusia asiakkaita, niistä jotka muuten eivät olisi tuotteesta kiinnostuneita. Laskuvaiheen aikana yritys usein lähtee kehittämään tuotteesta uutta versiota tai täysin uutta tuotetta. Tällaiselle tuotteelle alkaa uudelleen oma elinkaarensa, joka lähtee käyntiin kun vanhan tuotteen laskuvaihe on lopuillaan.